Objevte tajemství pražského metra A: Tipy na cestu!

Metro A

Trasa a stanice

Linka A pražského metra, zprovozněná v roce 1978, je označena zelenou barvou a spojuje severozápadní a východní část Prahy. Její trasa začíná na stanici Depo Hostivař a vede přes 17 stanic až na konečnou Nemocnice Motol. Celková délka linky A činí 17,1 km a cesta z jednoho konce na druhý trvá přibližně 30 minut. Mezi nejvytíženější stanice patří Můstek, Muzeum a Florenc, které slouží jako důležité přestupní body na ostatní linky metra. Linka A prochází pod důležitými pražskými lokalitami, jako je Staré Město, Nové Město, Žižkov a Dejvice. Na trase se nachází několik významných památek a institucí, například Pražský hrad, Národní divadlo, Václavské náměstí, Národní muzeum a Technická univerzita. Vzhledem ke svému umístění a významu je linka A páteřní dopravní tepnou, která denně přepraví statisíce cestujících. V blízké budoucnosti se plánuje prodloužení linky A z Depa Hostivař do stanice Petřiny.

Jízdní doba a intervaly

Pražské metro linky A jezdí v pravidelných intervalech, které se liší podle denní doby a typu dne. Ve špičce, tedy ráno a odpoledne v pracovní dny, jezdí vlaky v intervalu 2 až 3 minut. Díky tomu se cestující nemusejí bát dlouhého čekání a odbavení cestujících na nástupištích je plynulejší. Mimo špičku a o víkendech se interval prodlužuje na 4 až 5 minut, jelikož je poptávka po přepravě nižší. V nočních hodinách, zhruba od půlnoci do 4:30, metro nejezdí vůbec. Pro cesty v tomto čase jezdí náhradní autobusová doprava, která kopíruje trasu metra, ale zastavuje ve všech stanicích. Doba jízdy mezi jednotlivými stanicemi se pohybuje okolo 2 minut, celková doba jízdy mezi konečnými stanicemi Depo Hostivař a Nemocnice Motol je přibližně 40 minut.

Přestupy na MHD

Pražské metro, konkrétně linka A, je páteřní tepnou městské hromadné dopravy. Propojuje západní a východní část Prahy a nabízí rychlé a efektivní spojení. Často je však nutné cestu metrem kombinovat s dalšími druhy MHD, jako jsou autobusy, tramvaje či vlaky. Právě pro tyto případy je systém přestupů klíčový.

Vlastnost Linka metra A v Praze
Barva na mapě Zelená
Počet stanic 17

V rámci Pražské integrované dopravy (PID) platí jednotný tarifní systém. To znamená, že na jednu jízdenku, ať už papírovou či elektronickou, můžete během stanovené časové lhůty libovolně přestupovat mezi jednotlivými spoji. Důležité je pouze dbát na platnost jízdenky a nepřekročit časový limit.

Při přestupu z metra na jiný druh dopravy je nutné si označit jízdenku v příslušném validátoru. Ty se nacházejí ve vestibulech stanic metra, u vstupů do tramvají a autobusů i na nástupištích vlaků. Naopak při přestupu z tramvaje, autobusu či vlaku na metro již jízdenku znovu označovat nemusíte.

Pro plynulý a bezproblémový přestup je vhodné se předem informovat o spojení a časových intervalech jednotlivých linek. K tomu slouží například online plánovače tras, mobilní aplikace či informační tabule na zastávkách.

Zajímavosti na trase

Při cestě metrem A, přezdívaným také "zelená linka", minete spoustu zajímavých míst. Vystoupit můžete například na stanici Muzeum a navštívit stejnojmennou stanici linky C, která je známá svým netradičním designem s kovovými panely. Nedaleko se nachází Václavské náměstí, srdce Prahy, a Národní muzeum s fascinující sbírkou exponátů. Pokud pojedete dále na stanici Můstek, ocitnete se v centru Starého Města. Projděte se po Staroměstském náměstí s Orlojem a prozkoumejte spletité uličky s obchůdky a kavárnami. Ze stanice Malostranská se snadno dostanete na Malou Stranu, malebnou čtvrť s barokními paláci a zahradami. Vydejte se na procházku na Kampu, ostrov s romantickou atmosférou, nebo navštivte Valdštejnskou zahradu s unikátním sala terrenou. Ať už se rozhodnete vystoupit na kterékoli stanici, Praha vás okouzlí svou krásou a historií.

Historie linky A

Výstavba linky A, ikonické zelené tepny pražského metra, započala v roce 1973. Původně nesla název trasy I.A a jejím cílem bylo propojit tehdejší Leninovu třídu (dnešní Evropská) s oblastí Pankráce. První úsek, spojující stanice Dejvická a Náměstí Míru, byl slavnostně otevřen 12. srpna 1978. O čtyři roky později, 19. prosince 1980, se metro rozšířilo o úsek z Náměstí Míru na Želivského. Další prodloužení na Strašnickou následovalo 4. července 1987. V 90. letech se začalo s výstavbou úseku ze Strašnické do Hostivaře. Po překonání řady komplikací, včetně nutnosti změny trasy kvůli nestabilnímu podloží, byl tento úsek zprovozněn 26. května 2006. Linka A tak dosáhla své konečné délky 10,99 km a 13 stanic. V současnosti se plánuje prodloužení linky A do Motola, čímž by se propojila s linkou B a vznikl by další přestupní bod.

Budoucnost metra A

Pražské metro A, ikonická linka s hlubokými stanicemi a charakteristickými vagóny, se neustále vyvíjí. V blízké budoucnosti čekají linku A významné změny, které ovlivní cestování Pražanů i návštěvníků hlavního města.

Nejdiskutovanějším tématem je bezesporu plánované rozšíření linky A směrem na západ. V současnosti končí trasa v Motole, ale v plánu je prodloužení přes Bílou Horu až do Ruzyně, kde by nová konečná stanice měla v budoucnu usnadnit spojení s Letištěm Václava Havla. Realizace tohoto ambiciózního projektu si vyžádá několik let náročných stavebních prací.

Kromě prodloužení se plánuje i modernizace stávajících stanic. Cílem je zlepšit jejich vzhled, funkčnost a bezpečnost. Rekonstrukcí projdou nástupiště, eskalátory i technologické zázemí. Zvýší se také komfort cestujících, například instalací klimatizace do souprav metra.

Budoucnost metra A je tedy ve znamení expanze a modernizace. Tyto změny slibují rychlejší, pohodlnější a ekologičtější cestování po Praze. Zbývá jen doufat, že se všechny plány podaří zrealizovat včas a v souladu s potřebami cestující veřejnosti.

"Metro A, tepna Prahy, žíla, co nikdy nespí, proud lidí a snů."

Anežka Nováková

Tipy pro cestování

Pražské metro je nejrychlejší způsob dopravy po městě, obzvlášť v centru a hustě obydlených oblastech. Linka A, označovaná také jako zelená linka, protíná Prahu ze severovýchodu na západ. Spojuje důležitá místa jako Nemocnici Motol, Dejvickou, Můstek a Želivského. Při cestování metrem A se vyplatí mít na paměti pár tipů. Ve špičce, tedy ráno mezi 7. a 9. hodinou a odpoledne mezi 16. a 18. hodinou, bývá metro A velmi vytížené. Pokud je to možné, zvolte jiný čas cesty, abyste se vyhnuli tlačenicím. V metru je zakázáno jíst a pít. Pokuta za porušení tohoto zákazu je vysoká. Většina stanic metra A je hluboko pod zemí. Cesta eskalátory na povrch může trvat i několik minut. Pokud spěcháte, zvolte raději jiný výstup ze stanice. V metru je zakázáno pouštět hudbu bez sluchátek a telefonovat. Buďte ohleduplní k ostatním cestujícím a dodržujte noční klid.